Używamy plików „cookies” w celu uczynienia strony internetowej bardziej użyteczną i funkcjonalną. Pliki „cookies” pozwalają nam na tworzenie statystyk zbiorczych dotyczących ruchu na witrynie, użytkowników i ich zachowań, natomiast nie pozwalają na identyfikację użytkowników.

Akceptuję pliki „cookies”

Dowiedz się więcej lub zmień ustawienia plików „cookies”

Mitsubishi Motors

Mitsubishi Lancer Repsol - Dakar

DWANAŚCIE ZWYCIĘSTW MITSUBISHI PAJERO W RAJDZIE DAKAR

Słynny Rajd Dakar uchodzi za najtrudniejszą dla człowieka i samochodu próbę sportową. W 29-letniej historii tego rajdu-maratonu najbardziej utytułowanym samochodem jest Mitsubishi Pajero, mające na swoim koncie dwanaście zwycięstw (w tym notowane przez ostatnie siedem lat z rzędu). Aż w pięciu edycjach Dakaru wszystkie miejsca na podium przypadły zawodnikom zasiadającym za kierownicą Pajero.

Rajd zainaugurowano w roku 1978, a zespół Mitsubishi zadebiutował w Dakarze w 1983 roku. Wówczas Andrew Cowan i Colin Malkkin dotarli do mety na 11 pozycji. W kolejnej edycji maratonu Paris-Algeria-Dakar Cowan, pilotowany przez Johnstone Syera dojeżdżali do mety na trzeciej pozycji, a ich koledzy, także jadący Mitsubishi Pajero, Hubert Rigal i Patrick Fourticq zajęli siódmą pozycję.

Pierwszy sukces japoński producent odniósł w sezonie 1985, kiedy to Patrick Zanirolli i Jean Da Silva triumfowali w niezawodnym Pajero. Cowan był wówczas drugi.

Kolejne zwycięstwo zostało odniesione w roku 1992. Hubert Auriol był najszybszy na najdłuższej w historii trasie z Paryża do Kapsztadu w RPA. Kolejny sezon (1993) znów przyniósł zwycięstwo Mitsubishi Pajero odniesione tym razem za sprawą duetu Bruno Saby i Dominique Serieys.

Pierwszym japońskim zawodnikiem, który odniósł zwycięstwo w Dakarze 1997 był fabryczny kierowca Mitsubishi - Kenjiro Shinozuka. Rok później triumfował Jean-Pierre Fontenay, dzięki któremu Mitsubishi Pajero po raz piąty znalazło się na pierwszym miejscu.

Edycja przełomu wieków, Dakar 2001 przyniosła jedyne jak dotychczas zwycięstwo kobiety w tym wyjątkowo trudnym rajdzie. Do kronik zapisała się Jutta Kleinschmidt reprezentująca również team Mitsubishi i zasiadająca za kierownicą Pajero.

W 2002 roku cztery fabryczne załogi w Mitsubishi Pajero zdominowały rywalizację w Dakarze. Zwyciężył Hiroshi Masuoka, przed Juttą Kleinschmidt, Kenjiro Shinozuką i Jean-PierreM Fontenay. Na kolejnych czterech miejscach uplasowały się również samochody Mitsubishi. Takiego sukcesu jednej marki samochodu nie odnotowano nigdy wcześniej w kronikach Dakaru.

W 2003 roku team Mitsubishi odniósł rekordowe, już ósme zwycięstwo w Rajdzie Dakar. Hiroshi Masuoka i jego pilot Andreas Schulz osiągnęli jako pierwsi metę dziewiętnastodniowej rywalizacji na trasie z Marsylii do Sharm El Sheikh w Egipcie. Japoński kierowca Pajero Evolution zwyciężył po raz drugi z rzędu (poprzednio w 2003 roku) i jest pierwszym reprezentantem Trzech Diamentów, który ma na swoim koncie dwa sukcesy w tej niezwykle trudnej i wyczerpującej rywalizacji. Kierowcom Mitsubishi Pajero po raz piąty przypadło całe podium dla zwycięzców, bowiem na drugiej pozycji uplasował się Jean-Pierre Fontenay, a na trzeciej Stephane Peterhansel.

Rok 2004 potwierdził doskonałą formę ekipy Mitsubishi. Jako pierwsi do mety dotarli Stephane Peterhansel i jego pilot Jean-Paul Cottret jadący Mitsubishi Pajero Evolution. Na drugim miejscu uplasował się Hiroshi Masuoka, zwycięzca dwóch poprzednich edycji Dakaru i kolega Peterhansela z zespołu Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP).

Rok 2005 był kolejnym tryumfem ekipy Mitsubishi Motors. W Dakarze drugi raz z rzędu zwyciężył Stephane Peterhansel i jego pilot Jean-Paul Cottret jadący Mitsubishi Pajero Evolution. Drugie miejsce zajął zespołowy kolega Peterhansela – Luc Alphand jadący z Gillesem Picardem w kolejnym Mitsubishi Pajero Evolution, dając zespołowi Mitsubishi Motors miażdżące zwycięstwo. W 27-letniej historii tego najsłynniejszego rajdu terenowego świata, żaden z producentów samochodów, motocykli bądź ciężarówek nie osiągnął takiego rezultatu jak japońska firma.

Peterhansel jest drugim w historii zawodnikiem, który wygrał Dakar zarówno na motocyklu, jak i za kierownicą samochodu. Wcześniej tej sztuki dokonał jego rodak Hubert Auriol, który odnotował dwie wygrane na motocyklu oraz zwycięstwo w Mitsubishi Pajero w najdłuższej edycji Dakaru przeprowadzonej w 1992 roku na trasie z Paryża do Kapsztadu w RPA. „Peter” jest jednak rekordzistą pod względem ilości zwycięstw, bowiem na motocyklu triumfował aż sześciokrotnie a za kierownicą samochodu (Mitsubishi Pajero Evolution) trzykrotnie.

Triumfator w kategorii motocykli z 2004 r. i debiutant klasy samochodów w 2005 r., także jadący Mitsubishi Pajero Evolution – Hiszpan Joan Roma,  uplasował się na doskonałym, szóstym miejscu w klasyfikacji generalnej.

Mitsubishi wzięło udział w pierwszych trzech rundach Pucharu Świata 2005, by zebrać jak najwięcej doświadczeń ze swoim Mitsubishi Pajero Evolution MPR12, pracując nad rozwojem samochodu. Peterhansel i Roma zajęli drugie i czwarte miejsce w Patagonia-Atacama Rally, a Alphand był pierwszy w Tunezji.

Wypadek na finałowym etapie Rajdu Maroka kosztował Peterhansela potencjalne zwycięstwo, ale Roma już w Baja Espana Aragon, zapewnił sobie swój pierwszy triumf za kierownicą Pajero Evolution.

W międzyczasie zespół przeprowadził dwie, wyczerpujące sesje testowe w Maroku, a następnie zgłosił dwa samochody do październikowego Baja Portalegre w Portugalii. Kolejnym etapem był udział w UAE Desert Challenge.

Ten sam skład czterech kierowców stanął na starcie Rajdu Dakar 2006, ruszającego z Lizbony w Portugalii. Zespół przygotował najnowsze wersje Mitsubishi Pajero Evolution, licząc na szóste z rzędu zwycięstwo w Afrykańskim klasyku.

Peterhansel objął prowadzenie tuż po tym, jak rajd dotarł do Mauretanii, ale niedługo później uszkodził zawieszenie w swoim samochodzie. Pozycję lidera objął Alphand i utrzymał ją aż do mety, zapewniając sobie pierwsze zwycięstwo w Dakarze, a zespołowi 11 w historii i szóste z rzędu. Roma finiszował na trzeciej pozycji, Peterhansel awansował na czwartą, natomiast Masuoka zaliczył wypadek swoim samochodem jeszcze w Maroku.

MMSP już w maju 2005 r. rozpoczęło pracę nad przygotowaniem wersji MPR13 Mitsubishi Pajero Evolution. Poprawiony samochód pierwsze testy przeszedł w Maroku, przy okazji dwóch sesji testowych w czerwcu i wrześniu 2005 r. Następnie Alphand wygrał tym autem rajd Patagonia-Atacama, a Peterhansel, po raz ósmy w historii startów Mitsubishi w tej imprezie, wygrał Rajd Tunezji.

W pełni gotowa wersja MPR13 zadebiutowała w UAE Desert Challenge 2006. Alphand i Peterhansel uczcili to zajmując dwa pierwsze miejsca w tym rajdzie.

Peterhansel kontynuował passę zapoczątkowaną zwycięstwem Alphanda w piaskach Emiratów i wraz z nowym rokiem, zapewnił zespołowi kolejny, dwunasty już triumf w Dakarze. Alphand w kolejnym MPR13 był drugi, Masuoka finiszował na szóstym miejscu, a Roma dotarł do mety 13.

Zespół kontynuował swoje prace nad rozwojem Mitsubishi Pajero Evolution. Sezon rajdów cross-country 2007 rozpoczął zwycięstwem Peterhansela w Baja Espana, gdzie Francuz wyprzedził Romę. Czwarte zwycięstwo Mitsubishi odnotowało w UAE Desert Challenge, gdzie również najlepszy okazał się Peterhansel.

ZWYCIĘSTWA MITSUBISHI PAJERO W RAJDZIE DAKAR:

 

  • 1985: Patrick Zanirolli                        - Mitsubishi Pajero
  • 1992: Hubert Auriol                            - Mitsubishi Pajero
  • 1993: Bruno Saby                              - Mitsubishi Pajero
  • 1997: Kenjiro Shinozuka                    - Mitsubishi Pajero
  • 1998: Jean-Pierre Fontenay              - Mitsubishi Pajero
  • 2001: Jutta Kleinschmidt                   - Mitsubishi Pajero
  • 2002: Hiroshi Masuoka                      - Mitsubishi Pajero
  • 2003: Hiroshi Masuoka                      - Mitsubishi Pajero Evolution
  • 2004: Stephane Peterhansel             - Mitsubishi Pajero Evolution
  • 2005: Stephane Peterhansel             - Mitsubishi Pajero Evolution
  • 2006: Luc Alphand                             - Mitsubishi Pajero Evolution
  • 2007: Stephane Peterhansel             - Mitsubishi Pajero Evolution

 

RAJD PARYŻ – DAKAR WYNIKI OD 1983 ROKU

 

1983

  • 1. Ickx/Brasseur, Mercedes
  • 2. Trossat/Briavoine, Lada
  • 3. Lartigue/Destailllats, Range Rover
  • 11. Cowan/Malkin, Mitsubishi

1984

  • 1. Metge/Lemoyne, Porsche
  • 2. Zaniroli/Da Silva, Range Rover
  • 3. Cowan/Syer, Mitsubishi

1985

  • 1. Zaniroli/Da Silva, Mitsubishi
  • 2. Cowan/Syer, Mitsubishi
  • 3. Fougerouse/Jacquemar, Toyota

1986

  • 1. Metge/Lemoyne, Porsche
  • 2. Ickx/Brasseur, Porsche
  • 3. Rigal/Maingret, Mitsubishi
  • 5. Cowan/Syer, Mitsubishi
  • 7. Zaniroli/Da Silva, Mitsubishi

1987

  • 1. Vatanen/Giroux, Peugeot
  • 2. Zaniroli/Lopes, Range Rover
  • 3. Shinozuka/Fenouil, Mitsubishi
  • 8. Cowan/Syer, Mitsubishi

1988

  • 1. Kankkunen/Piironen, Peugeot
  • 2. Shinozuka/Magne, Mitsubishi
  • 3. Tambay/Lemoyne, Range Rover
  • 8. Tijsterman/Tijsterman, Mitsubishi
  • 12. Fontenay/Musmara, Mitsubishi

1989

  • 1. Vatanen/Berglund, Peugeot
  • 2. Ickx/Tarin, Peugeot
  • 3. Tambay/Lemoyne, Mitsubishi
  • 5. Tijsterman/Tijsterman, Mitsubishi
  • 6. Shinozuka/Magne, Mitsubishi
  • 7. Fontenay/Musmara, Mitsubishi

1990

  • 1. Vatanen/Berglund, Peugeot
  • 2. Waldegard/Fenouil, Peugeot
  • 3. Ambrosino/Gaurgartner, Peugeot
  • 4. Cowan/Delferrier, Mitsubishi
  • 5. Shinozuka/Magne, Mitsubishi

1991

  • 1. Vatanen/Berglund, Citroën
  • 2. Lartigue/Destaillats, Mitsubishi
  • 3. Fontenay/Musmarra, Mitsubishi
  • 4. Eriksson/Parmander, Mitsubishi

1992

  • 1. Auriol/Monnet, Mitsubishi
  • 2. Weber/Hiemer, Mitsubishi
  • 3. Shinozuka/Magne, Mitsubishi

1993

  • 1. Saby/Serieys, Mitsubishi
  • 2. Lartigue/Périn, Citroën
  • 3. Auriol/Picard, Citroën
  • 4. Weber/Hiemer, Mitsubishi
  • 5. Shinozuka/Magne, Mitsubishi

1994

  • 1. Lartigue/Périn, Citroën
  • 2. Auriol/Picard, Citroën
  • 3. Wambergue/Cot, Bourgo
  • 4. Masuoka/Schulz, Mitsubishi

 

1995

  • 1. Lartigue/Périn, Citroën
  • 2. Saby/Serieys, Mitsubishi
  • 3. Shinozuka/Magne, Mitsubishi
  • 4. Fontenay/Musmara, Mitsubishi
  • 9. Pornsawan/Tull, Mitsubishi
  • 10. Masuoka/Schulz, Mitsubishi
  • 12. Kleinschmidt/Lohmann, Mitsubishi

 

1996

  • 1. Lartigue/Périn, Citroën
  • 2. Wambergue/Gallagher, Citroën
  • 3. Fontenay/Musmarra, Mitsubishi
  • 6. Masuoka/Schulz, Mitsubishi
  • 7. Saby/Serieys, Mitsubishi
  • 10. Strugo/Catarelli, Mitsubishi
  • 11. Prieto/Olave, Mitsubishi
  • 12. Sousa/Laroque, Mitsubishi

 

1997

  • 1. Shinozuka/Magne, Mitsubishi
  • 2. Fontenay/Musmarra, Mitsubishi
  • 3. Saby/Serieys, Mitsubishi
  • 4. Masuoka/Schulz, Mitsubishi
  • 7. Strugo/Catarelli, Mitsubishi
  • 10. Sousa/Rey, Mitsubishi

 

1998

  • 1. Fontenay/Picard, Mitsubishi
  • 2. Shinozuka/Magne, Mitsubishi
  • 3. Saby/Serieys, Mitsubishi
  • 4. Masuoka/Schulz, Mitsubishi
  • 9. Prieto/Gil, Mitsubishi

 

1999

  • 1. Schlesser/Monnet, Schlesser
  • 2. Prieto/Serieys, Mitsubishi
  • 3. Kleinschmidt/Thörner, Mitsubishi
  • 4. Shinozuka/Magne, Mitsubishi
  • 6. Masuoka/Schulz, Mitsubishi
  • 9. Fontenay/Picard, Mitsubishi
  • 16. Alphand/Debron, Mitsubishi
  • 17. Kolberg/Larroque, Mitsubishi
  • 18. Sousa/Alcaraz, Mitsubishi

 

2000

  • 1. Schlesser/Magne, Schlesser
  • 2. Peterhansel/Cottret, Mega
  • 3. Fontenay/Picard, Mitsubishi
  • 5. Kleinschmidt/Thörner, Mitsubishi
  • 6. Masuoka/Schulz, Mitsubishi
  • 14. Kolberg/Larroque, Mitsubishi

 

2001

  • 1. Kleinschmidt/Schulz, Mitsubishi
  • 2. Masuoka/Maimon, Mitsubishi
  • 3. Schlesser/Magne, Schlesser
  • 5. Sousa/Polato, Mitsubishi
  • 6. Fontenay/Picard, Mitsubishi

 

2002

  • 1. Masuoka/Maimon, Mitsubishi
  • 2. Kleinschmidt/Schulz, Mitsubishi
  • 3. Shinozuka/Delli-Zotti, Mitsubishi
  • 4. Fontenay/Picard, Mitsubishi
  • 5. Sousa/Jesus, Mitsubishi
  • 6. Al-Hajri/Stevenson, Mitsubishi
  • 7. Alphand/Debron, Mitsubishi
  • 8. Kolberg/Larroque, Mitsubishi
  • 9. Ratet/Garcin, Toyota
  • 10. Misslin/Polato, Mitsubishi

2003

  • 1. Masuoka/Schulz, Mitsubishi
  • 2. FontenayPicard, Mitsubishi
  • 3. Peterhansel/Cottret, Mitsubishi
  • 4. Sousa/Magne, Mitsubishi
  • 10. Monterde/Tornabell, Mitsubishi

2004

  • 1. Peterhansel/Cottret, Mitsubishi
  • 2. Masuoka/Picard, Mitsubishi
  • 3. Schlesser/Lurquin, Schlesser
  • 5. Mayer/Schulz, Mitsubishi
  • 10. Al-Attiyah/Bartholomé, Mitsubishi
  • 11. Kolberg/Lourival, Mitsubishi
  • 13. Housieaux/Fagot, Mitsubishi
  • 14. Komornicki/Marton, Mitsubishi
  • 15. Pornsawan/Bocande, Mitsubishi
  • 46. Ding/Henninot, Mitsubishi

2005

  • 1. Peterhansel/Cottret, Mitsubishi
  • 2. Alphand/Picard, Mitsubishi
  • 3. Kleinschmidt/Pons, Volkswagen
  • 6. Roma/Magne, Mitsubishi
  • 17. Kolberg/Lourival, Mitsubishi
  • 55. Housieaux/Fagot, Mitsubishi
  • 60. Hołowczyc/Fortin, Mitsubishi

2006

  • 1. Alphand/Picard, Mitsubishi
  • 2. DeVilliers/Thorner, Volkswagen
  • 3. Roma/Magne, Mitsubishi
  • 4. Peterhansel/Cottret, Mitsubishi

2007

  • 1. Peterhansel/Cottret, Mitsubishi
  • 2. Alphand/Picard, Mitsubishi
  • 3. Schlesser,Buggy-Schlesser
  • 6. Masuoka/Maimon, Mitsubishi
  • 13. Roma/Cruz, Mitsubishi
Mapa serwisu
Polityka prywatności

Copyright © MMC 2012. Wszelkie prawa zastrzeżone

Created by OS3 multimedia