Outlander PHEV - dostępność w Polsce

Szanowni Państwo, Drodzy Klienci,

 

Firma MMC Car Poland informuje, że nowe Mitsubishi Outlander PHEV rok modelowy 2019 ostatecznie nie zostanie wprowadzone do oferty na polskim rynku, nad czym głęboko ubolewamy.

 

Wbrew zapewnieniu polityków i władzy ustawodawczej przygotowane zapisy Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 roku  o elektromobilności i paliwach alternatywnych finalnie nie do końca wspierają rozwój rynku aut samochodów ekologicznych w Polsce.

 

W założeniach Ustawy, samochody typu plug-in PHEV (hybrydy z możliwością doładowywania z gniazdka), miały być zwolnione z akcyzy do końca 2020 roku. Finalnie USTAWA z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw zmienia ustawę z dnia 6 grudnia 2018 r. o podatku akcyzowym, w ten sposób, że art. 163a: ust. 1 tej ustawy otrzymuje brzmienie: „1. W okresie do dnia 1 stycznia 2021 r. zwalnia się od akcyzy samochód osobowy stanowiący pojazd hybrydowy w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia
11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych o pojemności silnika spalinowego równej 2000 centymetrów sześciennych lub niższej.”

 

Oznacza to, że tylko część aut typu hybryda plug-in PHEV o pojemności skokowej silnika do 2000 cm3 skorzysta ze zwolnienia akcyzowego, które wynosi jedynie 3,1%. Auta hybrydowe plug-in o pojemności większej niż 2 000 cm3 nie tylko nie skorzystają ze zwolnienia, ale są też objęte podwyższoną akcyzą wynoszącą 18,6%, co sprawia, że ich finalne ceny zakupu muszą być bardzo wysokie i w końcowym rozrachunku nieopłacalne.

 

Zwracamy także uwagę, że Ustawa o elektromobilności definiuje hybrydy plug-in jako:

 ..”pojazd hybrydowy  to pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym o napędzie spalinowo- -elektrycznym, w którym energia elektryczna jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania..”.

Definicja w takim kształcie pochodzi z 1997 r.  jest archaiczna i oderwana od aktualnych realiów rynkowych i osiągnięć techniki.

 

Większość najnowszych konstrukcji posiada zwiększoną pojemność skokową silnika, która to realnie, w autach typu hybryda plug-in, pozwala na zmniejszenie spalania i emisji CO2 poprzez stosowanie np. cyklu pracy Atkinsona. Cykl ten zapewnia lepszą sprawność silnika w zakresie średnich obrotów. Pojemność cylindra przed suwem sprężania nie jest równa objętości cylindra po suwie pracy, a suw pracy jest dłuższy od suwu sprężania, co powoduje lepsze wykorzystanie energii spalin, wzrost sprawności i zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji CO2.

 

Najnowszy model Mitsubishi Outlander PHEV oferuje silnik spalinowy o pojemności skokowej 2400cm3 i jest klasyfikowany jako najbardziej ekologiczny SUV plug-in na rynku:

 

Model CO2 (g/km)
Mitsubishi Outlander PHEV 41
Audi Q7 e-tron 48
Volvo XC90 T8 Hybrid 49
BMW x5 xDrive40e 77
Mercedes-Benz GLE 500 e 84

Źródło: https://www.fleetnews.co.uk/news/environment/2017/08/17/electric-cars-and-hybrids-on-the-market-and-those-coming-in-2017-and-2018

 

Dziękujemy za liczne zapytania i zainteresowanie modelem Outlander PHEV. Dołożymy wszelkich starań, by po zmianie niekorzystnych przepisów, o ile takie zmiany będą miały miejsce, niezwłocznie wprowadzić ten model do oferty wspierając działania pro-ekologiczne i dostarczając produkt dopasowany do wymagań naszych Klientów.