• Pytania ogólne

    • Czym różnią się samochody elektryczne i hybrydowe?

      ROZWIŃ

      Samochody elektryczne (BEV) są napędzane wyłącznie przez silniki elektryczne i charakteryzują się zero emisyjnością. Hybrydy (PHEV i HEV) posiadają zarówno silnik elektryczny, jak i spalinowy.

    • Czym różnią się klasyczne hybrydy (HEV) od hybryd typu plug-in (PHEV)?

      ROZWIŃ

      Akumulatory w samochodach hybrydowych typu plug-in można ładować z zewnętrznego źródła prądu, natomiast klasyczne hybrydy nie oferują możliwości uzupełniania energii ze źródeł wewnętrznych. Ponadto, PHEVy są wyposażane w pojemniejsze akumulatory trakcyjne i w konsekwencji mogą przejeżdżać znacznie dłuższe dystanse w zeroemisyjnym trybie elektrycznym.

  • Akumulator trakcyjny (bateria)

    • Dlaczego akumulatory samochodów elektrycznych ładuje się prądem stałym do 80% pojemności?

      ROZWIŃ

      Ładowanie samochodów elektrycznych prądem stałym za pomocą stacji DC odbywa się najszybciej do 80% pojemności akumulatora, następnie tempo uzupełniania energii spada. Ładowanie prądem stałym rozgrzewa akumulatory w znacznie większym stopniu niż wolne ładowanie prądem przemiennym. Ograniczenie szybkości ładowania przy 80% pojemności akumulatora ma na celu przedłużenie jego żywotności.

    • Czy mogę naładować baterię szybciej, niż w 5,5 godziny? Dużo jeżdżę i nie mogę tyle czekać.

      ROZWIŃ

      Możesz skorzystać ze stacji szybkiego ładowania z gniazdem CHaDeMO – tam zajmuje to 25 minut.

    • Akumulator trakcyjny ma 300V. Czy jest bezpieczny w użyciu? Czy istnieje ryzyko porażenia prądem?

      ROZWIŃ

      Nie – samochód jest w pełni bezpieczny, a bezpieczeństwo jest gwarantowane przez producenta i jego reputację oraz 8-letnią gwarancję na wszystkie elementy układu elektrycznego (do 160 000 km) i 5-letnią gwarancję (do 100 000 km) na cały pojazd.

    • Mój kolega ma Toyotę Prius, gdzie bateria zepsuła się po kilku latach. Jaka jest żywotność baterii Outlandera PHEV? Jaki jest koszt wymiany/naprawy?

      ROZWIŃ

      Producent gwarantuje 70% wydajność baterii w ciągu 8 lat – do 160 000 km.

  • Ekonomia

    • Czy zużycie paliwa może wynieść 0,0 l/100 km?

      ROZWIŃ

      Outlander PHEV jest hybrydą typu plug-in, która została skonstruowana zgodnie z założeniem, że bateria napędowa będzie regularnie ładowana z sieci energetycznej. Wówczas na odcinkach nawet do 50 km średnie spalanie może wynieść 0,0 l/100 km.

    • Czy mogę zrezygnować z ładowania baterii i jeździć Outlanderem PHEV jak samochodem z konwencjonalnym napędem?

      ROZWIŃ

      Tak, jest to możliwe, ale nierekomendowane. Wówczas większość odcinków (nawet w mieście przy niskich prędkościach) będziemy pokonywać w trybach hybrydowych: szeregowym i równoległym. Jest to nie tylko nieekonomiczne, ale również ma negatywny wpływ na środowisko – niepotrzebnie emitujemy dwutlenek węgla, podczas gdy moglibyśmy poruszać się w trybie zeroemisyjnym.

    • Na co dzień poruszam się po mieście i pokonuję niewielkie odległości. Kilka razy w roku jeżdżę w dłuższe trasy. Czy jest to samochód dla mnie?

      ROZWIŃ

      Tak, w mieście będzie można korzystać z dobrodziejstw napędu elektrycznego, a w trasie po wyładowaniu baterii napędowej samochód automatycznie przełączy się w tryb hybrydowy szeregowy lub równoległy, w zależności od prędkości.

    • Czym różnią się procedury testowe NEDC oraz WLTP?

      ROZWIŃ

      Wyniki cyklu pomiarowego NEDC dotyczące zasięgu i zużycia energii pojazdów elektrycznych znacznie różnią się od wyników osiąganych w warunkach rzeczywistych. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej musza być badane i homologowane zgodnie z cyklem WLTP. Nowa procedura testowa wprowadza zmodyfikowany cykl jazdy i bardziej restrykcyjne zalecenia odnośnie sposobu przeprowadzania badania. Zmiany dotyczą m.in. dłuższego czasu badania i wyższej prędkości maksymalnej. W konsekwencji wyniki testów WLTP są bardziej zbliżone do rzeczywistych niż w przypadku NEDC.

    • Dlaczego zasięg w trybie elektrycznym zmniejsza się zimą?

      ROZWIŃ

      Przy niskich temperaturach spada wydajność ogniw bateryjnych. Zimą wzrasta również zużycie energii spowodowane włączaniem systemu ogrzewania wnętrza, szyb czy podgrzewania foteli. Należy jednak zaznaczyć, że w przeciwieństwie do samochodów czysto spalinowych (które zimą zużywają więcej paliwa) pojazdy PHEV nie mają problemów z rozruchem nawet w bardzo niskich temperaturach, a dzięki elektrycznemu ogrzewaniu ich wnętrza można ogrzać bardzo szybko.

    • Dlaczego płacić więcej za Outlandera PHEV, jeśli RAV4 czy CR-V to też hybrydy?

      ROZWIŃ

      Te modele samochodów oferują minimalny zasięg EV, a silnik spalinowy pracuje niemal cały czas. Nie jest zatem możliwe obniżenie kosztów eksploatacji przez ładowanie w domu lub na stacjach ładowania.

    • Emisja CO2 jest bardzo niska, ale dlaczego to jest dla mnie ważne? Czy otrzymam wsparcie od rządu lub zniżkę podatkową?

      ROZWIŃ

      Niższy podatek akcyzowy to niższa cena zakupu samochodu. W Polsce dopłaty rządowe dotyczą bardzo małej liczby aut elektrycznych.

  • Zastosowania praktyczne

    • Po co mi napęd 4x4 w mieście i trybie EV – co z zasięgiem i oszczędnością paliwa?

      ROZWIŃ

      Napęd 4x4 to pewne prowadzenie, większe bezpieczeństwo na śliskich nawierzchniach, a także większy komfort na podjazdach oraz lepszy start od 0 km/h. Niektóre hybrydy plug-in marek konkurencyjnych nie są w ogóle dostępne z napędem 4x4, a w wielu przypadkach napęd na 4 koła możliwy jest wyłącznie przy uruchomionym silniku spalinowym – np. silnik elektryczny napędza koła osi tylnej, a spalinowy przedniej. Outlander PHEV oferuje prawdziwy, w 100% elektryczny napęd 4WD.

    • Outlander PHEV może holować przyczepę do 1500 kg. Czy to potrzebne w przypadku auta PHEV? Jakie są tego zalety?

      ROZWIŃ

      Dzięki temu możesz podłączyć większą przyczepę i przewieźć swój jacht, czy konia. Konkurencja oferuje uciąg 1100 kg.